header

Kaciga (ne)čuva glavu!!!

Tokom istraživanja interneta i dostupnih materijala na temu kaciga, i sami smo ostali iznenađeni nekim rezultatima istraživanja i onime što konkretno kacige znače za opću sigurnost na cestama. Slagali se ili ne slagali s ovih 10 činjenica, one su svakako zanimljive. Svakako, bez obzira na Vaše zaključke, mišljenja smo da sigurnosti u prometu najviše doprinosi poštivanje propisa i ponašanje u samom prometu. Kacige, pri tome, sigurno ne mogu odmoći. Stoga, dijelite cestu. A kacigu kupite ako to želite.

1. Propalo uvođenje kaciga u profesionalni biciklizam

Propalo je više puta. Par puta za zelenim stolom, a malo ozbiljnije 1991. na utrci Paris – Nice. Sudbonosno s obzirom na odluku o uvođenju kaciga 2003. godine na potpuno istoj utrci. Te 1991. godine, biciklisti su jednostavno štrajkali protiv uvođenja…. Tradicionalno francuski.

2. U natjecateljskom biciklizmu su postale obavezne tek od 2003.

Da. Tek od 2003. godine. Nesretna pogibija biciklista Andreya Kivileva na utrci Paris – Nice je natjerala UCI (Svjetsku biciklističku federaciju) da ih proglasi obaveznima na svim UCI registriranim utrkama. Da se pitalo vozače, ne bi ni tada postale obavezne……

3. Prva komercijalna kaciga

Prve prave kacige su bile neka vrsta prerade tadašnjih kaciga za motosport. Radilo se isključivo o proširivoj polistirenskoj pjeni s polikarbonatnom ljuskom na vrhu. Prva komercijalna biciklistička kaciga (tada samo za profesionalce) je bila proizvedena od tvrtke Bell Sports i nosila je znakovito ime Biker. Za vašu orijentaciju u vremenu, ovdje govorimo o 1975. godini. Kacige za širu upotrebu u kolektivnu memoriju ulaze tek polovicom 80-tih godina prošlog stoljeća. Prva kaciga za širu upotrebu (u ovom slučaju, dječja kaciga) je proizvedena 1984. godine. Zvala se je Lil Bell Shell i proizvela ju je firma Bell Sports.

4. Nošenje kaciga smanjuje nesreće.

Ne. Nošenje kaciga ne smanjuje broj nesreća. Nošenje kaciga smanjuje teže ozljede glave i lica kada se nesreća dogodi. Mnoga istraživanja (https://www.cyclehelmets.org/1147.html) jasno dokazuju da kaciga ne doprinosi smanjenju nesreća već i njihovom povećanju. Teze i rezultati tih istraživanja (https://www.cyclehelmets.org/1228.html) počivaju na dokazima da i biciklisti i vozači auta poduzimaju veće rizike kada je kaciga u upotrebi što direktno korelira s većim brojem nesreća u prometu. Uglavnom, u trezvenom dijelu znanstvenog svijeta prevladava sljedeće mišljenje Koristi nošenja kaciga su preuveličane u odnosu na sigurnosne hazarde koje nošenje kaciga donosi.

5. MIPS revolucija.

''Sigurnosni sustav Mips® dizajniran je za dodatnu zaštitu kaciga od rotacijskog kretanja. Rotacijsko gibanje je kombinacija rotacijske energije (kutna brzina) i rotacijskih sila (iz kutnog ubrzanja). Ovo rotacijsko kretanje rezultira pomicanjem i/ili istezanjem moždanog tkiva koje utječe na mozak i povećava rizik od ozljeda mozga prilikom udarca. Glavna komponenta sigurnosnog sustava Mips® je sloj s niskim trenjem Mips®, koji oponaša vlastiti zaštitni sustav mozga i omogućuje dodatno kretanje između glave i kacige. Mips je kratica za višesmjerni sustav zaštite od udara, a sigurnosni sustav Mips® dizajniran je za rad s bilo kojim udarcem iz bilo kojeg kuta udara.'' Ovaj sustav je povećao percepciju i značaj najčešće ozljede glave prilikom raznih udaraca potresa mozga. Samim time je dodatno skrenuo pozornost potrošača i liječnika na kacigu kao ultimativnu zaštitu od padova prilikom bicikliranja.

6. Koje su šanse da ozlijedite glavu prilikom pada s bicikla?

Na osnovi podataka iz Velike Britanije za 2019. godinu šanse su sljedeće: ''Brojke pokazuju da je potrebno najmanje 8.000 godina prosječnog bicikliranja da se izazove jedna klinički teška ozljeda glave i 22.000 godina za jednu smrt.''

7. Infrastruktura Vs. kacige i sigurnost.

Kako bi tema kaciga dobila potpuni smisao bitno je razlučiti prave uzroke nesreća i što oni znače za biciklizam kao način transporta i rekreacije. Jedna činjenica poprilično razmagljuje stvari Nizozemska kao najbiciklističkija nacija svijeta ima najmanje nesreća uzrokovanih bicikliranjem (djelomično ili u potpunosti). Dakle, pravi je problem loša infrastruktura koja potiče neodgovorno ponašanje biciklista ili jednostavno ne omogućuje dovoljno sigurno bicikliranje. Koncentriranje na kacige kao rješenje problema je jednostavno fulana politika jer ona (u većini slučajeva) rješava povod, ali ne i uzrok.

8. Koje zemlje/države imaju zakon za obavezno nošenje kacige?

Jako malo njih. S obzirom na prevladavajuću količinu raznih tvrdnji da kacige spašavaju živote biciklista, iznenađujuće mali broj zemalja/država je posegnuo za zakonima koji kacige čine obveznima prilikom bicikliranja. Brojkom i slovima, radi se o 6 zemalja/država: 1. Australija, 2. Novi Zeland, 3. Namibija, 4. Argentina, 5. država British Columbia (Kanada), 6. država Nova Scotia (Kanada) i 5. država New Brunswick (Kanada).

9. Obavezna kaciga smanjuje bicikliranje?

Čudno, ali istinito. Naime, sva istraživanja (https://www.cyclehelmets.org/1020.html) koja su provedena unutar zemalja/država pokazuju pad u korištenju bicikala ukoliko je kaciga obavezna. Pad se čak očituje i unutar dobnih skupina ukoliko je zabrana bicikliranja bez kacige bila uvedena samo za tu predmetnu dobnu skupinu. Ono što je još više iznenađujuće je potpun nesrazmjer između povećanog korištenja kaciga (u ovom slučaju, kada su uvedene zakonom) i smanjenja nesreća prilikom bicikliranja. Naime, broj nesreća je ostao praktički isti iako se je broj biciklista, uvođenjem obaveznog nošenja kacige, podosta smanjio.

10. Najbolje kacige 2020. (Virgina Tech ratings)

Malo zabavnih podataka:

Ukupni poredak: 1. Sweet Protection Trailblazer MIPS, 2. Specialized Mode (MIPS), 3. Fox Dropframe Pro (MIPS), 4. Giant Rev Comp MIPS, 5. Lazer G1 MIPS, 6. Bontrager Rally MIPS, 7. Specialized Align II (MIPS), 8. Lazer Tonic MIPS, 9. Troy Lee Designs A2 MIPS Decoy, 10. Lazer Century MIPS

Cestovni modeli: 1. Giant Rev Comp MIPS, 2. Lazer G1 MIPS, 3. Specialized Align II (MIPS), 4. Lazer Tonic MIPS, 5. Lazer Century MIPS

Urbani modeli: 1. Specialized Mode (MIPS), 2. Specialized Align II (MIPS), 3. SCOTT Centric Plus (MIPS), 4. Lazer Cyclone MIPS, 5. SCOTT ARX PLUS (MIPS) 2020

Brdski modeli: 1. Sweet Protection Trailblazer MIPS, 2. Fox Dropframe Pro (MIPS), 3. Bontrager Rally MIPS, 4. Specialized Align II (MIPS), 5. Troy Lee Designs A2 MIPS Decoy

Ukupno je testirano 137 modela kaciga od brendova koji se prodaju na tržištu SAD-a i posjeduju standarde koji su obavezni za to tržište.